czwartek, 22 sierpnia 2024

EZOTERYKA NA WESOŁO

 



 

Każdego ranka, po zrobieniu kawy, zasiadam do laptopa i przeglądam dwa portale: Wirtualną Polskę i Onet. Na WP sprawdzam się w quizach, z różnym skutkiem. Resztę nagłówków omiatam wzrokiem, bez zagłębiania się w treść, bo w większości to plotki, brudy(kto miał kochanka, kto kogo zdradził) lub pseudo sensacje, gdzie w treści nie znajdziemy nic ciekawego lub niezwykłego. Potem przechodzę do Onetu, jako wiarygodniejszego źródła informacji. Moja sympatia dla tego portalu wzrosła, gdy jego redaktorem naczelnym został Bartosz Węglarczyk, którego ceniłam za wypowiedzi w telewizji.




   Wrócę jednak do portalu WP, bo to za sprawą artykułów w nim zawartych, powstał dzisiejszy post. Bardzo chętnie zamieszcza artykuły typu: ”Te osoby mają silny charakter! Są konsekwentne i uparcie dążą do celu. Jesteś na liście imion? [22.08.2024 r.]”. Zdarza się także, że imiona zastępowane są znakami zodiaku „Kłamią, kontrolują i nie grzeszą wiernością. Mężczyźni spod tych znaków zodiaku są najbardziej toksyczni [22.08.2024 r.]”. Wspomniane artykuły, to zazwyczaj przedruki z gazet lokalnych, takich jak „Głos szczeciński”, „Głos koszaliński itp.

   Rozumiem, że każdy musi zarabiać i dziennikarz rzadko trafia na porywający temat. Nie mam też nic przeciwko takim zabawom jak wspomniane powyżej artykuły. Szczerze mówiąc mogę się zgodzić, że znaki zodiaku, wiedza o których wywodzi się z astrologii mogą mieć wpływ na pewne cechy naszego charakteru. Co do imion natomiast, to wybieramy je dla dzieci na podstawie tradycji(bo któryś przodek miał tak na imię), ładnego brzmienia, znaczenia lub oryginalności imienia, ale bardzo często za sprawą przypadku lub mody. „ Imiona odgrywają najbardziej znaczącą rolę w naszym życiu – kształtują cechy naszej osobowości. O tym fakcie wiedziano już przed wiekami. Z tego też powodu nasi przodkowie nadawali swym dzieciom imiona, których znaczenie zawierało ważne cechy. W dzisiejszych czasach, jakże częste jest nadawanie imion dzieciom pod wpływem impulsu, kierując się popularnością”. To, że przodek był silny, mądry, oszczędny i wierzymy, że nazywając tak dziecko, będzie miało te same cechy, jest życzeniem a nie prawidłowością. Bardziej przydatne są tu geny niż imię.



   Z początku, gdy trafiałam na artykuły o wpływie imion na nasz charakter, irytowałam się. Jednak pewnego dnia, zgodnie ze zdaniem zawartym w jednym z artykułów „Materiał ma charakter żartobliwy i należy traktować go z dystansem”, też postanowiłam się zabawić i sprawdzić jak to, z tymi imionami jest. Można wyróżnić 3 rodzaje artykułów, odnoszące się do obu płci, tylko do mężczyzn, tylko do kobiet.

Przejrzałam listy imion następujących cech lub osób(liczba w nawiasie podaje ilość imion):

Najlepsze żony (9)/ najgorsze żony(8)

 Kobiety idealne(11)

 Kobiety o dobrym charakterze(12)

Rozrzutne(13)

Uparte i wredne(25)

Zrzędliwe(16)

   Wielka szkoda, że najlepszych żon jest tak mało, ale pocieszające jest to, że najgorszych jest mniej. Smuci, że tych wrednych i upartych kobiet jest tak dużo, ale jeżeli idealne i o dobrym charakterze dodamy do siebie, to prawie będzie ich tyle samo, co tych pierwszych. Trochę może niepokoić fakt, że dość dużo jest zrzędliwych.

Najgorsze teściowe(11)

Nie znalazłam wykazu imion najlepszych teściowych, ale znam osoby, które chwalą swoje świekry i teściowe. Mnie nie dane było zostać teściową, ale ponieważ nie za bardzo dogadywałam się z partnerką syna, to chyba powinnam uznać się za złą świekrę.


Najlepsi mężowie(7)/najgorsi mężowie(9)

Podrywacze(15)

Zdradzający(10)

   O dobrego męża zawsze było trudno, więc nie dziwi fakt, że tych gorszych jest więcej. Podrywaczy jest więcej niż zdradzających, ale nie każdy podrywacz zdradza, choć każdy zdradzający podrywa niestety!


Osoby inteligentne(19)

Osoby przyciągające pieniądze i przynoszące szczęście(34)

Osoby wierne(26)

Osoby kłamiące(33)

Osoby najwięcej pijące(20)

Osoby wybuchowe i nieprzewidywalne(17)

Osoby zazdrosne(19)

   Bardzo chcielibyśmy aby osób inteligentnych było najwięcej, ale tych przynoszących szczęcie i przyciągających pieniądze jest też nie mało, no i wierni też się liczą na plus. Majętnych i szczęśliwych mamy więcej niż kłamiących. Gdyby jednak dodać wybuchowe, kłamiące, najwięcej pijące i zazdrosne, to otrzymamy liczbę 89. Czy naprawdę tych złych jest więcej niż tych dobrych? Jakby nie liczyć imion w grupach z wadami jest niestety więcej. Oczywiście, te wszystkie moje podliczenia, nie są miarodajne, bo nie sprawdziłam ile imion się powtarza w tych złych grupach. Gdyby powtórki były, to ilość zmniejszyłaby się.

   Miałam za sobą przeglądnięcie już kilku list, a ku swojemu zdziwieniu na żadnej nie natrafiłam na swoje imię. Ledwo o tym pomyślałam, a się zaczęło. Z wielkim smutkiem stwierdzam, że według omawianych artykułów jestem najgorszą żoną, kłótliwą i zazdrosną.! Pocieszam się jednak, że żoną nigdy nie byłam, bo nie znalazł się „taki głupi, co by kupił”. Z zazdrości(mam na myśli tę o partnera) wyleczyłam się w chwili, gdy zorientowałam się, że mój absztyfikant o imieniu Mirosław, prowokuje sytuacje do takiego mojego zachowania. Dzisiaj potrafię zazdrościć ludziom tylko większej wiedzy, fantastycznych podróży i talentu. Największe kontrowersje budzi kłamanie, gdyż całe życie wyznawałam zasadę, że „lepsza najgorsza prawda od najpiękniejszego kłamstwa”. Co ciekawe swojego drugiego imienia Maria(jednego z najpopularniejszych) nie znalazłam na żadnej liście jak męskich popularnych w pewnych okresach: Bolesław, Wiesław, Józef czy Władysław.

Ezoteryków od dawna interesuje związek imion ludzi z ich predyspozycjami. Zdaniem ezoteryków, na podstawie naszego imienia, można wyróżnić nasze cechy charakteru czy sposób zachowania w danych sytuacjach ”. Są tacy, którzy przypisują imionom magiczne znaczenie. Może mają rację, ale ja tej magii nie dostrzegłam ani w moim imieniu ani u moich bliskich.

Jak nas zwali tak nas zwali,

Byśmy tylko zdrowi byli.

I szczęśliwie długo żyli.

                              

Tego życzę Wam i sobie, w momencie próby powrotu do prowadzenia bloga po dłuższej przerwie.

19 komentarzy:

  1. Cieszy mnie, że wracasz do pisania i od razu z ciekawym tematem. Moim zdaniem, gdyby rodzice starali się nadawać imiona zgodnie z charakterem czy data urodzin dziecka, to takie rankingi miałyby sens, ale to w większości jest przypadkowe.
    Moje imię nosi tyle różnych kobiet, że podobieństwa są chyba rzadkie...
    W pracy znałam dwie Iwony, tak różne jak ogień i woda, no i jeszcze Ty, Iwonko, jeszcze trzeci typ kobiety o tym imieniu:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazwyczaj chrzest odbywa się tak wcześnie, że nawet rodzice nie znają charakteru pociechy, by zgodnie z nim dobrać imię. Moim zdaniem rodzice określają cechy, jakie chcieliby żeby dziecko posiadało i wtedy wyszukują imiona tym cechom odpowiadające(np. Barbara czyli strzeżona). Znałam kilka kobiet o imieniu Iwona i gdybym zebrała je wszystkie w jednym miejscu, to trudno byłoby znaleźć większą ilość wspólnych cech. Z sieci obie znamy dwie Iwony-Kmitę i "germanistkę"(tak nazywam IW, autorkę bloga https://iwnowa.com/blog/). Dziękuję za komentarz i pozdrawiam.

      Usuń
  2. Świetnie, że wracasz do blogosfery, bardzo mnie to cieszy. A wiesz, na drugie imię mam tak samo jak Ty. Nie za bardzo wierzę w te charakterystyki osób związane z imieniem. O wiele więcej zgadza się to ze znakiem Zodiaku oraz cyferką w numerologii. Moja matka wymarzyła sobie, żebym miała na imię Bibiana, ale na szczęście jedna z moich ciotek ją wyśmiała i zarządziła bym miała imię takie jak moja własna matka. A potem , w podstawówce, przez 3 lata było w klasie sześć dziewczynek o tym samym imieniu. Gdy leżałam w szpitalu po porodzie, a był to wtedy jakiś urodzaj na dzieci, to w każdej sali przynajmniej trzy panie planowały imię Karolina. Ale ja nie. Serdeczności posyłam;)
    anabell

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie imię Maria nadano raczej przez przypadek w szpitalu, gdy bano się, że wcześniak umrze niechrzczony. Dlaczego w czasie chrztu zostałam Iwoną, a Maria przeszła jako imię drugie, to tego nie wiem. Nigdy nie zapytałam matki dlaczego mam tak na imię. Wiem natomiast, że matka miała swój udział w wyborze imion dla wszystkich dzieci rodzących się w rodzinie. I tak np. córka mojej chrzestnej dostała imię Aldona, po żonie Konrada Wallenroda, bo moja Rodzicielka, była wielką miłośniczką Mickiewicza. Nie jestem zwolenniczką , by dzieci dostawały na pierwsze imię, to po swoich rodzicach. Prędzej po dziadkach czy pradziadkach. Miło, że po tak długim czasie mojego milczenia, zechciałaś mnie odwiedzić. Uściski.

      Usuń
  3. Cieszę się, że się lepiej czujesz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym moim samopoczuciem różnie bywa, jednego dnia jest na tyle dobre, że zasiadam do laptopa, drugiego leżę pokotem. Zasmuciła mnie lapidarność Twojego komentarza, bo może sugerować, że Ty niedomagasz. Dziękując za odwiedziny, życzę zdrowia i pozdrawiam.

      Usuń
  4. Ciekawe obserwacje i fajna zabawa:)
    Z moich obserwacji wynika, że jednak istnieje jakiś związek imion z cechami charakteru i osobowością człowieka. Może to wynika z faktu, że imiona nadają rodzice a więc dawcy genów oraz wartości kulturowych w których sami wzrastali?
    Ja lubię też zwracać uwagę na to czy imię dobrze komponuje się z nazwiskiem. Czasem imiona aktualnie modne lub kopiowane z modnych seriali groteskowo zestawiają się z polskimi nazwiskami.
    Dobrego blogowania życzę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem związek imienia z cechami człowieka istnieje, bo rodzice chcą by ich dziecko było mądre, silne lub wesołe(a najlepiej żeby miało wszystkie te zalety), wyszukują imiona, którym właśnie te cechy się przypisuje. Również zwracam uwagę jak brzmi dane imię w połączeniu z nazwiskiem. Lubię starodawne imiona lub te oryginalne, ale nie wzorowane na mediach. Już Stokrotka w swoim poście sygnalizowała, że znikają komentarze lub odpowiedzi na nie. Nie wiem, ż czego to wynika, ale pierwszą odpowiedź na Twój komentarz zamieściłam tego samego dnia, co u innych. Dzisiaj przez przypadek zauważyłam, że moja odpowiedź nie została opublikowana. Przepraszam, nie zlekceważyłam Cię i nie pominęłam. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  5. Witaj, Iwono.

    Nie przywiązuję specjalnej wagi do symboliki imion, cech, które ze sobą niosą, jeśli jednak komuś w jakikolwiek sposób są one pomocne to - bardzo fajnie:)

    Cieszę się, że postanowiłaś wrócić do blogowania. Niech przynosi Ci dużo radości:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że nie powstawałyby kolejne Księgi Imion, gdyby dla większości ludzi wybór imienia był mało ważny. Każde niemal imię wywodzi się z danego Języka(greckie, hebrajskie, słowiańskie) i ma w nim określone znaczenie. Tym się kierujemy wybierając je dla dziecka. Moje wątpliwości budzą inne cechy przypisywane danemu imieniu, bo to czy jesteśmy pracowici czy leniwi, mądrzy czy głupi, zależy od zupełnie czegoś innego. Powracam do blogowania, bo to lubię. Daje mi może nie radość, ale swego rodzaju satysfakcję, że jeszcze coś mogę. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  6. Noszę imię, któremu przypisywane jest cierpienie ; święta Helena od krzyża. Im dłużej żyję, coraz bardziej jestem skłonna uwierzyć, że to prawda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cierpienie jest udziałem każdego człowieka, bez względu na to jak ma na imię. Połączenie krzyża z cierpieniem ma nie tylko związek z Jezusem, ale także z tym, że ukrzyżowanie było jedną z najsroższych kar wymierzanych człowiekowi. Pozdrawiam serdecznie, życząc by dręcząca Cię choroba wkrótce się skończyła.

      Usuń
  7. Bardzo udana próba !! Teraz czekam na kontynuację...;o) Smutno tu było bez Ciebie...♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakże miło jest usłyszeć, że komuś brakowało mojej obecności. Jestem daleka od tego by być powodem smutku, wolę wywoływać u ludzi uśmiech, bo wtedy ich życie i moje jest łatwiejsze do zniesienia. Dziękuję za odwiedziny i ściskam serdecznie.

      Usuń
  8. Ezoteryka jest bardzo "klikalna" i dlatego często gości na różnych portalach internetowych. Ludzi od zawsze interesowało to, co jest tajemnicze, niezwykłe. Na pewno w szarej codzienności każdy czasami chce dostrzec coś magicznego, nietypowego. Fajnie, że wracasz. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, dziwnym trafem Twój komentarz ukazał się dzień po tym ,jak o Tobie pomyślałam. Czyżby telepatia? Nie jestem zwolenniczką tajemnic, magii i szeroko rozumianej fantastyki. Pamiętam, że obiecałam przyjrzeć się Urocznicy i jej blogowi. Nie określam ram czasowych, bo jednego dnia mogę usiąść do laptopa, a przez kolejny tydzień leżę. Dziękuję za odwiedziny i komentarz, pozdrawiam sedecznie.

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chciałabym zajrzeć na taką listę i znaleźć swoje imię, ale jestem zbyt leniwa, by poszukać. To moje ostatnie dni przed 2 września.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje życzenie, jest dla mnie rozkazem, wychodzi na to, że jesteś idealną kobietą(żoną), wierną, ale potrafisz kłamać, być uparta, wredna i rozrzutna. Sama wiesz ile cech możesz dopasować. Imienia Konstancja, nie ma na żadnej liście, a szkoda, bo to piękne imię. Mnie z imion na K podoba się Klementyna. Uściski i oby ostatnie dni wakacyjnej wolności były najpiękniejsze w roku.

      Usuń